Πίσω στις ιστορίες

Συλλογή Χατζησαββίδη Αναστάσιου. Ο Πλάτων Χατζησαββίδης (αδερφός του Αναστάσιου), ως πρόσκοπος, στην Καβάλα. Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς. Καβάλα 1929.

Συλλογή Χατζησαββίδη Αναστάσιου. Ο Πλάτων Χατζησαββίδης (αδερφός του Αναστάσιου), ως πρόσκοπος, στην Καβάλα. Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς. Καβάλα 1929.

Η φωτογραφία του Πλάτωνα Χατζησαββίδη, ντυμένου με την προσκοπική στολή, τραβηγμένη το 1929 στην Καβάλα, αποπνέει τη νεανική αφοσίωση και την πειθαρχία που χαρακτήριζε το προσκοπικό κίνημα στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Η στολή με τα διακριτικά και η στάση του νέου, μπροστά από ένα τυπικό ζωγραφισμένο φωτογραφικό φόντο εποχής, μαρτυρούν τον ρόλο της φωτογραφίας ως μέσο αποτύπωσης κοινωνικής ταυτότητας και υπερηφάνειας.

Ο προσκοπισμός, που είχε ήδη εδραιωθεί στη χώρα, λειτουργούσε όχι μόνο ως μέσο φυσικής αγωγής και καλλιέργειας χαρακτήρα, αλλά και ως φορέας εθνικής διαπαιδαγώγησης – ειδικά σε περιοχές με έντονη προσφυγική παρουσία, όπως η Καβάλα, όπου πολλά παιδιά δεύτερης γενιάς προσφύγων εντάσσονταν σε τέτοιες δραστηριότητες για να ενισχύσουν την ένταξή τους στο νέο κοινωνικό σύνολο.

Το πρόσωπο του Πλάτωνα Χατζησαββίδη, σε συνδυασμό με την ημερομηνία και τον τόπο, προσθέτει στην τεκμηρίωση της καθημερινότητας του προσφυγικού ελληνισμού και στις νέες μορφές κοινωνικής συμμετοχής που αναδύθηκαν στη μεσοπολεμική Ελλάδα.