Πίσω στις ιστορίες

Συλλογή Θεοφυλάκτου Άννα. Η οικογένεια του Γεωργίου Μουζενίδη. Ο Γεώργιος Μουζενίδης με τους γιους του Κυριάκο (δεξιά) και Στέφανο. Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς. Τραπεζούντα 1900.

Συλλογή Θεοφυλάκτου Άννα. Η οικογένεια του Γεωργίου Μουζενίδη. Ο Γεώργιος Μουζενίδης με τους γιους του Κυριάκο (δεξιά) και Στέφανο. Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς. Τραπεζούντα 1900.

Η οικογενειακή φωτογραφία του Γεωργίου Μουζενίδη με τους γιους του στην Τραπεζούντα το 1900 αποτελεί ένα εξαιρετικό τεκμήριο της αστικής τάξης των Ελλήνων του Πόντου λίγο πριν την είσοδο στον 20ό αιώνα. Ο πατέρας, καθισμένος στο κέντρο με επιβλητικό παρουσιαστικό, φέρει κοστούμι και παπιγιόν, κάτι που δηλώνει μορφωμένο και οικονομικά εύρωστο άτομο —ίσως επαγγελματία ή έμπορο, συνήθεις ιδιότητες Ποντίων της εποχής.

Οι τρεις γιοι του, ενδεδυμένοι με σχολική ή εφηβική αστική περιβολή, αποτελούν συνέχεια της παράδοσης, αλλά και της ελπίδας για πρόοδο. Εντύπωση προκαλεί ο μικρότερος με στολή ναυτάκι, δημοφιλής επιλογή για τα παιδιά εύπορων οικογενειών σε περιόδους ευρωπαϊκής επιρροής, ενώ οι δύο μεγαλύτεροι φέρουν αυστηρότερα κοστούμια, σημάδι πιθανής φοίτησης σε ελληνικά ή ξενόγλωσσα σχολεία της Τραπεζούντας, μιας πόλης με ζωντανή πνευματική και εμπορική ζωή.

Το στήσιμο της φωτογραφίας, η πόζα και η έκφραση των μελών της οικογένειας προδίδουν συνείδηση κοινωνικής ταυτότητας και κύρους, αλλά και μια βαθύτερη ανάγκη καταγραφής της οικογενειακής συνέχειας. Σε μια εποχή που οι πολιτικές εξελίξεις προμηνύονταν ραγδαίες, τέτοιες εικόνες αποκτούν σήμερα χαρακτήρα ιστορικής μνήμης και μαρτυρίας ενός κόσμου που χάθηκε αλλά συνεχίζει να ζει μέσα από την αρχειακή του παρουσία.